Globale Omschrijving
1.Bedrijf/Opdrachtgever
Propedeuse kernteam, Margot Sprenkels & Tim Lagas
2.Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
De opdracht die ik had gekregen was om samen met een team, bestaande uit drie leden, activiteiten te bedenken waardoor de probleem punten van het NHTV AFL gebouw onder de aandacht van studenten gebracht wordt.
Act Like A Pro is in het leven geroepen voor de zoals ik hierboven al zeg de probleem punten van de NHTV AFL. Maar wat zijn die probleem punten nu? De probleem punten die wij met Act Like A Pro proberen aan te pakken zijn het roken bij de voordeur van het gebouw, de afval die over ligt en het gastenhoekje waar vaak studenten zitten, maar dit is niet de bedoeling. Het gastenhoekje is als je binnen komt aan de linkerkant.
Buiten het verzinnen van activiteiten heb ik ook meegedaan met een discussiegroep en vergaderingen. Verder heb ik ook meegeholpen een enquête af te nemen en heb ik een brief geschreven die doorgestuurd is naar alle teamcoaches voor het werven van leden voor de discussiegroep.
3.Verloop opdracht
De acties lopen op dit moment nog maar de voorbereidingen die we hebben getroffen hebben al geleid tot goede ideeën en een duidelijke verloop van de volgende acties. Zo zijn we nu druk bezig met de voorbereiding van een spel die uitgevoerd gaat worden in week 0. Dit voor de nieuwe eerste jaars studenten. Tot nu toe kan ik zeggen dat ik tevreden ben over de verloop van de opdracht.
4.De ontwikkelde competenties
De competenties die ik tot nu toe ontwikkeld heb voor de opdracht van Act Like A Pro zijn creativiteit, schriftelijke communicatie, marktgerichtheid, probleemanalyse en innovativiteit.
Competenties
Creativiteit (niveau 1)
Situatie
De brainstorm sessies voor Act Like A Pro. Samen met de andere projectleden hebben we verschillende brainstorm sessies gehad. Het doel van deze brainstorm sessies was het op doen van goede ideeën om de problemen onder de aandacht te brengen van studenten en deze problemen te verminderen.
Taken
Van mij wordt ten aanzien van deze competentie verwacht dat ik vanuit verschillende invalshoeken naar de problemen kijk en dat ik veel ideeën in breng tijdens de brainstorm sessies.
Activiteit
Wat ik gedaan heb hoe goed mee te kunnen doen tijdens de brainstorm sessies is mezelf van te voren goed in te lezen in de problemen. Verder heb ik tijdens de brainstorm sessies nog extra en/of verduidelijkende informatie verkregen waardoor ik ter plaatsen nog meer ideeën kon inbrengen. Gemiddeld duurde een brainstorm sessie tussen een uur en anderhalf uur. Tijdens de brainstorm sessies heb ik veel ideeën in kunnen brengen waar er nu ook een aantal van gebruikt gaan worden.
Resultaat
De brainstorm sessies waren een groot succes. Er zijn toen veel ideeën bij gekomen en verschillende van mijn ideeën gaan nu ook gebruikt worden ik ben dan ook erg trots op het resultaat.
Terugkoppeling
Ik ben erg trots op het resultaat. In de tijd dat Act Like A Pro nu loopt hebben we al heel wat kunnen bereiken. In vergelijkbare situaties zou ik zeker mijn ideeën NIET voor me houden. Want het is toch wel erg leuk wanneer een van jou ideeën daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden!
Schriftelijke communicatie (niveau 2)
Situatie
Brief schrijven voor de teamcoaches. Het doel van deze brief was het werven van mensen voor de discussiegroep. De discussiegroep is in het leven geroepen om zo te kunnen evalueren wat Act Like A Pro nu daadwerkelijk bereikt heeft en wat de studenten ervan vinden.
Taken
Mijn taken ten aanzien van deze competentie zijn het schrijven van een brief volgens de algemeengeldende briefconventies en foutloos een tekst te produceren.
Activiteit
Ik heb eerst op een kladblaadje globaal de tekst van de brief opschreven, dit zodat ik zeker wist dat ik er alles in terug liet komen. Daarna heb ik de brief getypt en door Tim Lagas na laten kijken. Hij had een paar kleine aanmerkingen die heb ik verbeterd en toen is de brief verzonden naar alle teamcoaches.
Resultaat
Door het schrijven van de brief hebben we reacties gekregen en konden we een discussiegroepje maken. Het eerste discussie moment is inmiddels al geweest. Ik heb hier van geleerd dat een goede briefing veel indruk kan maken en dat mensen er dan wel degelijk op reageren.
Terugkoppeling
Ik was tevreden met het resultaat. Ik heb niet veel hoeven te verbeteren aan de brief en er zijn voldoende reacties op gekomen waardoor we een discussiegroep konden vormen. In een vergelijkbare situatie zou ik mijn brief of geschreven tekst weer door iemand na laten lezen voor je hem de deur uit doet. Dit om fouten die jezelf over het hoofd ziet er toch uit te halen.
Marktgerichtheid (niveau 1)
Situatie
Het discussie moment. Samen met de discussiegroep hebben we al een keer bij elkaar gezeten. Het doel van deze bijeenkomst was om samen met studenten en leraren te discussiëren over de probleem punten van Act Like A Pro. En hieruit weer nieuwe ideeën te halen waar we op door kunnen gaan.
Taken
Mijn taken ten aanzien van deze competentie zijn het op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen Act Like A Pro en hierover te spreken met studenten en leraren.
Activiteit
Wat ik gedaan heb om mezelf voor te bereiden op de discussie is het goed inlezen van de problemen en ontwikkelingen van Act Like A Pro. De discussie duurde ongeveer een uur tot anderhalf uur. Samen met de andere studenten en leraren hebben we onze meningen gedeeld. Vanuit onze meningen hebben we een definitie aan Act Like A Pro gegeven.
Resultaat
Doordat ik mezelf goed had voorbereid zat ik niet met mijn mond vol tanden en kon ik zeggen wat ik wou zeggen. Mede door mijn mening is de definitie gevormd. Het eerst discussie moment was een groot succes omdat we daar op nog meer ideeën zijn gekomen.
Terugkoppeling
Ik vind dat ik actief mee heb gedaan aan de discussiegroep en dat ik zeker van mezelf heb laten horen. In een vergelijkbare situatie zou ik het weer zo doen.
Probleemanalyse (niveau 1)
Situatie
Voor het bedenken van oplossingen. Het doel was om oplossingen te zoeken voor de problemen die Act Like A Pro probeert aan te pakken. Maar voordat je dit kunt doen moet je wel weten wat de problemen zijn en waarom dit problemen zijn.
Taken
Mijn taken ten aanzien van deze competentie zijn het herkennen van een probleem, onderscheid maken tussen hoofdzaken en bijzaken en gerichte vragen te stellen over de problemen.
Activiteit
Ik heb gericht vragen gesteld over de problemen en heb daarin de hoofd- en bijzaken uit elkaar kunnen halen. Verder heb ik informatie gezocht over hoe andere scholen en bedrijven dit soort problemen aanpakken en aan de hand van deze informatie kun je gaan kijken naar oplossingen.
Resultaat
Het resultaat dat ik hier mee behaald heb is dat ik een duidelijk onderscheid kan maken tussen dingen die echt een probleem zijn en welke niet en wat hoofdzaken of bijzaken zijn. Act Like A Pro loopt nog maar ik we hebben nu al een goed resultaat geboekt.
Terugkoppeling
Ik ben tevreden met de probleemanalyse. Zonder een probleemanalyse weet je niet of dat wat je doet wel echt nodig is. Ik zou het dan ook in een vergelijkbare situatie eerst een probleemanalyse maken.
Innovativiteit (niveau 2)
Situatie
Acties uitwerken voor Act Like A Pro. Het doel van deze acties is de studenten en leraren erop attent maken dat er echt wat moet veranderen. Samen met de leden van Act Like A Pro wordt dit uitgewerkt.
Taken
Van mij wordt ten aanzien van deze competentie verwacht dat ik open sta voor vernieuwing en dat ik mogelijkheden zie tot vernieuwing.
Activiteit
Samen met de andere leden van Act Like A Pro hebben we verschillende actie uitgewerkt en hier een actieplan voor gemaakt. Maar ook materiaal is in sommige gevallen al geregeld. Zo hebben we al verf om de binnenplaats een opknap beurt te geven. Er zijn op dit moment vier acties die zo uitgevoerd kunnen worden, daar zijn de actieplannen al van klaar.
Resultaat
Wanneer je openstaat voor vernieuwing kun je heel veel mooie dingen doen. Ik ben hier dan ook erg trots op. Samen met alle leden van Act Like A Pro zijn we trots op wat we tot nog toe bereikt hebben, en we zijn nog niet klaar!
Terugkoppeling
In vergelijkbare situaties zou ik weer openstaan voor vernieuwing want dit kan zo'n mooie dingen opleveren.
vrijdag 28 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten